Remona de Winter

06-24704123

Studiereis Cyprus van 10 t/m 15 maart 2009 met het

Cyprus Verkeersbureau.

Cyprus ligt op ca. 4 uur vliegen van Nederland en ligt in het oostelijke deel van de Middellandse Zee, ongeveer 70 km ten zuiden van Turkije en 350 km ten noorden van Egypte. In het zuidwesten ligt het prachtige groene Troodos gebergte met de Olympus (1952 meter) als hoogste top van het eiland. Hier kun je in de winter zelfs skiën. De zuid- en de oostkust hebben brede baaien en hier zijn dan ook verschillende havens te vinden. Ook zijn er prachtige baaien en zandstranden in het zuidoosten van het eiland. Cyprus is het warmste eiland van de Middellandse zee en is de geboorteplaats van Aphrodite, de Griekse Godin van de schoonheid en de liefde. Naast zon, zee en strand is Cyprus bedeeld met pittoreske vissersplaatsen, bergdorpjes en een ruig natuurgebied. Daarnaast heeft het door haar strategische ligging veel cultuur. Perzen, Romeinen en Britten lieten hun sporen na.

Dinsdag 10 maart
Vandaag is het dan zover, ik ga op studiereis naar Cyprus.
Ik ben om 11:15 uur vertokken van huis en om 12:00 uur was ik op de luchthaven van Amsterdam “Schiphol”.
De uiterste meldingstijd was om 12:45 uur bij de balie van Cyprus Airways in vertrekhal 2. Ons vliegtuig zou om 15:00 uur vertrekken, maar dit werd uiteindelijk 16:15 uur, wat wel erg jammer was. We vlogen met Cyprus Airways naar Paphos en de vlucht bedroeg 3,5 uur. De tijd ging vrij snel voorbij tijdens de vlucht, even een filmpje gekeken wat gelezen en we kregen ook een maaltijd aangeboden. We zijn om 20:45 plaatselijke tijd geland. Iedereen had gelukkig vrij snel zijn koffer. Vanaf de luchthaven werden we met een bus naar ons appartementencomplex Kefalos Beach gebracht (net buiten Paphos), hier deden we ongeveer 25 minuten over. Bij aankomst kregen we eerst onze kamers toegewezen en daarna stond er nog een heerlijke maaltijd voor ons klaar! Na de maaltijd zijn we lekker gaan slapen, want iedereen was behoorlijk moe.

Woensdag 11 maart
Vandaag om 07:00 uur opgestaan, want voor deze ochtend stond er een avontuurlijke jeepsafari over het schitterende Akamas Schiereiland op het programma. De Jeepsafari werd gereden in dichte jeeps met ervaren chauffeurs. De groep werd verdeeld in drie groepjes van ongeveer 7 personen, rond 08:30 uur zijn we op weg gegaan.
Het Akamas schiereiland is een natuurschat met een nog grotere waarde dan het Troodos Gebergte. Er leven bijna tweehonderd soorten vogels en er groeien ruim vijfhonderd soorten planten. De wegen door het meest ruige en ongerepte natuurgebied van Cyprus geven zich niet snel gewonnen. Tijdens de Jeepsafari hebben we een stop gemaakt bij de beroemde Avagas Gorge Kloof en hier hebben wij een deel van de Kloof gelopen (wat ook zeker de moeite was), op een gegeven moment moesten we terug, omdat het water te hoog stond. Na de wandeling door de kloof zijn we weer in de Jeep gestapt en zijn we naar een strand gereden wat bekend staat om zijn schildpadden. Elk jaar komen de schildpadden in de maanden mei t/m sept. hier hun eieren leggen. We zijn hier een half uurtje gebleven en hier hebben we genoten van het mooie uitzicht en het zonnetje wat heerlijk scheen. Daarna hebben we hotelbezoeken gedaan en na deze hotelbezoeken kregen we bij 1 hotel een heerlijke lunch aangeboden. Tijdens deze lunch hebben we ook kennis gemaakt met onze gids Claudia, zij zou de rest van de studiereis bij ons blijven om het een en ander te vertellen over Cyprus. Claudia is Nederlandse maar ze is getrouwd met een Cyprioot en woont nu al 28 jaar in Cyprus. Echt een hele leuke en goede gids, ze wist ontzettend veel en vertelde het ook erg leuk. Om 14:00 uur zijn we verder gereden naar Paphos en hebben we Kato Paphos bezocht en hier hebben we de bekende mozaïekvloeren bekeken en het kasteeltje van Paphos, wat is gelegen aan de gezellige haven.

Paphos: is een gezellige badplaats met een pittoresk haventje en een leuk centrum, en bestaat uit 2 delen. Het oorspronkelijke Pano Paphos, waar je het klassieke verleden proeft, dit ligt wat meer landinwaarts. Het meer toeristische gedeelte, Kato Paphos, ligt rond de kleine haven met tal van uitstekende visrestaurants en net achter de kustweg vindt je de gezellige ‘nightlife street’ met bars en discotheken. Hoewel Kato Paphos een stuk toeristischer is, zijn er ook interessante bezienswaardigheden te vinden, zoals de opgegraven mozaïekvloeren van o.a. het Huis van Dionysos. Paphos zelf heeft geen mooie zandstranden maar op nog geen 10 km afstand van Paphos liggen de weidse baai en de mooie zandstranden van Coral Bay, dit is dus meer geschikt voor de echte strandliefhebber. Paphos is echt geschikt voor mensen die iets willen zien en van de natuur houden en niet voor mensen die van zon, zee en strand houden. Vanuit Paphos kun je naar het mooie Troodosgebergte, het Akamas Schiereiland en naar de geboorteplaats van Aphrodite.

Vanaf 16:15 kregen we even wat vrije tijd en om 17:00 uur zijn we teruggegaan naar onze accommodatie Kefalos Beach. Eenmaal aangekomen kregen we even wat tijd voor onszelf. Om 19:30 zijn we met z’n allen gaan eten in een Cypriotische taverna hier kregen we een typische Cypriotische maaltijd aangeboden “meze”. Een meze bestaat uit 12 tot 20 verschillende typische Cypriotische gerechten die op kleine bordjes geserveerd worden. Deze Cypriotische maaltijd begint vaak met salade, gegrilde Haloumi, olijven, diverse dips, tzatziki en brood. Eerst krijg je koude gerechten en daarna nog warme gerechten er komt echt geen einde aan! En tot slot krijg je nog zoete nagerechten of fruit en koffie.
Tijdens de maaltijd kregen we echt schalen vol, het was echt zo veel, dat we het lang niet opkregen!
Na de maaltijd zijn we nog even met z’n allen naar een bar in Paphos gegaan en hier hebben we met z’n allen een drankje gedronken. Daarna zijn we weer naar onze accommodatie Kefalos Beach gegaan, waar we nog 1 nacht zouden blijven.

Donderdag 12 maart
Na het ontbijt hebben we uitgecheckt en om 09:00 uur zijn we op weg gegaan naar de opgravingen van het oude stadskoninkrijk Kourion. Onderweg hebben we een stop gemaakt bij de geboorteplaats van Aphrodite, Petra tou Rominou. Aphrodite steeg hier op uit de zee bij de rots Petra tou Rominou. Ze zeggen dat als je drie keer rond de rots zwemt om 24:00 uur je de eeuwige schoonheid krijgt. Na de stop zijn we doorgereden naar het oude stadskoninkrijk Kourion en hier hebben we een rondleiding gekregen. (Wat tijdens de busrit ook erg opviel is dat het land echt ontzettend groen is in deze tijd, het eiland schijnt t/m mei zo mooi groen te zijn).Na dit bezoek zijn we verder gereden naar het Troodosgebergte, hier passeren we diverse kleine dorpjes, kerken en kloosters en zie je het echte Cyprus. Het Troodosgebergte is zeer geschikt voor wandelaars, er zijn diverse tochten beschikbaar. In de winter kun je hier zelfs skiën, de hoogste berg van Cyprus is de Olympus en deze telt 1950 meter.
We hebben een bezoek gebracht aan het pittoreske plaatsje Omodos en ook hier kregen we weer een zeer uitgebreide Cypriotische maaltijd aangeboden in een kleine taverna. Na de maaltijd kregen we wat vrije tijd en om 14:30 uur zijn we vertokken naar een Cypriotische wijnboerderij en hier hebben we wijn geproefd. Via Limmasol zijn we naar Tochni gereden (Limmasol hebben we verder niet bezocht maar het zag er een beetje uit als vergane glorie toen we er langs reden, het is ook een havenstad), dit duurde ongeveer 20 minuten.
In Tochni verblijven we in Cyprus Villages, welke een goed beeld geven aan agrotoerisme op Cyprus. Hier verblijven we 1 nacht.

Tochni is een Cypriotisch dorp, authentiek en relaxt. Het vier kilometer landinwaarts gelegen dorpje toont nauwe slenterstraatjes en het stokoude kerkje van Sint Constantinos en Eleni. In het dorpje vindt je een lokale supermarkt, taverna’s en een bank. Het landelijk gelegen dorpje, net buiten de grotere badplaatsen is een ideale plek voor de rustzoeker, de wandelaar, de natuurliefhebber en de fietser. Vanuit deze plaats kun je met een huurauto prachtige tochten maken naar het fraaie achterland. En wil je een keertje naar het strand geen probleem, in een mum van tijd zit je aan de mooie blauwe zee.

Rond 19:30 kregen we ook hier weer een typische Cypriotische maaltijd aangeboden, na het eten zijn we nog even bij de andere villa’s wezen kijken, want iedereen verbleef in een ander type villa in dit dorpje Tochni.

Vrijdag 13 maart
Na het ontbijt hebben we uitgecheckt en om 09:00 uur zijn we vertrokken naar het naast Tochni gelegen dorpje Kalavassos, hier zijn we doorheen gereden en daarna zijn we op weg gegaan naar de hoofdstad van het eiland “Lefkosia (Nicosia)”. Dit was ongeveer 1 uur rijden, eenmaal in Lefkosia aangekomen zijn we eerst gezamenlijk door de stad gelopen en zijn we naar de scheidingslijn gewandeld. Je mag dit gedeelte alleen over (van het Grieks Cypriotisch gedeelte naar het Turks Cypriotisch gedeelte) op vertoon van je paspoort, wat wel erg belangrijk is dat zodra je van het Griekse naar het Turkse gedeelte gaat je vanaf dat moment niet meer verzekerd bent en mocht er daar iets gebeuren dat er ook geen ambassade aanwezig is! We zijn daarna ook een warenhuis ingegaan en toen zijn we naar de hoogste etage gegaan, vanaf hier kon je heel goed het Turkse gedeelte zien met de Turkse vlaggen en moskees en aan de andere kant het Griekse gedeelte met de Griekse vlaggen en kerken, erg indrukwekkend om te zien! Hierna kregen we een uur vrije tijd, in deze tijd hebben we lekker wat gedronken op een terrasje en gewinkeld! Om 13:00 uur kregen we weer een hele uitgebreide lunch aangeboden in de stad en na de lunch zijn we naar Larnaca gereden, dit was ongeveer 50 minuten rijden.

Larnaca is naast Paphos de meest populaire badplaats van Cyprus.
Larnaca is net zoals Limmasol een havenstad. Larnaca heeft een (oud) centrum en een mooie palmenboulevard. Larnaca heeft wel een strand maar deze zijn niet zo mooi als die van Ayia Napa en Protaras. In Larnaca vindt je diverse musea en culturele bezichtigingen, waaronder de Lazarus kerk. Even buiten Larnaca bevindt zich de Hala Sultan Tekke moskee, aan de rand van een groot zoutmeer met flamingo’s.

Bij aankomst in Larnaca hebben we allereerst een bezoek gebracht aan de mooie Lazarus kerk. In deze kerk bevindt zich de crypte waarin Lazarus is bijgezet en deze bevindt zich onder het altaar van de Lazarus kerk. Zijn sarcofaag werd in de 9e eeuw ontdekt en bevatte de tekst ‘ Lazarus, vriend van Christus’. Voor velen stond toen vast dat dit de man was geweest die door Jezus ooit uit de dood werd opgewekt. Na ons bezoek aan de kerk van de heilige Lazarus hebben we een wandeling gemaakt over de palmenboulevard van Larnaca, aan deze palmenboulevard bevinden zich alleen maar 2 of 3-sterrenhotels die niet al te best zijn, wat erg jammer is! De meeste luxe en mooie hotels liggen op ongeveer 7 a 8 kilometer van Larnaca, maar het nadeel hiervan is dat je dit niet kunt lopen (van het hotel naar het centrum), omdat er een erg groot industriegebied tussen ligt en dit is te gevaarlijk om doorheen te lopen ook het aangezicht is echt heel erg zonde. Na de wandeling over de palmenboulevard zijn we naar ons hotel vertokken, deze lag dus ook op ca. 7 km van het centrum in Larnaca Bay. We zouden overnachten in het Louis Princess Beach Hotel.  Om 19:30 uur hebben we gegeten in een taverna in Larnaca en ook hier kregen we weer een meze aangeboden. In deze tarverna werd er ook speciaal voor ons opgetreden. Na het diner hebben we nog even een drankje gedronken in een pub die aan de overkant van ons hotel lag.

Zaterdag 14 maart
Ontbeten in ons hotel en om 09:30 uur zijn we vertrokken naar de badplaats Protaras, dit ligt op ongeveer 45 minuten rijden van Larnaca.

Protaras heeft samen met Ayia Napa de mooiste stranden van Cyprus die vaak langzaam in zee aflopen, beide bestemmingen zijn hierdoor geschikt voor families met kinderen. Ook zijn er vele watersportmogelijkheden een leuk centrum met veel winkeltje, bars en restaurants. Protaras heeft geen historisch centrum, het is echt een aangelegde badplaats. Het zonovergoten Protaras heeft eigenlijk alles wat buurbestemming Ayia Napa ook biedt, maar dan op een meer relaxte manier. Het dorp is kleiner en daardoor minder druk. Zelf vond ik dit echt een hele leuke plaats. Dit is een echte zon, zee en strand bestemming!

Bij aankomst in Protaras hebben we een bezoek gebracht aan het mooie Capo Bay Hotel. Na onze rondleiding door het luxe Capo Bay hotel zijn we vertrokken naar het natuurgebied Cape Greko (op ongeveer 10 minuten rijden) en hier hebben we een stukje van de nature trail gelopen. Deze wandeling duurde ongeveer 30 minuten. Na de wandeling kom je uit bij een kerkje van de 2 heiligen, deze hebben wij ook bezocht. Na de wandeling zijn we op weg gegaan naar een ander designhotel het Napa Mermaid hotel gelegen in Ayia Napa, hier hebben we een rondleiding gekregen.

Ayia Napa was eens een klein vissersdorp en is nu uitgegroeid tot een van de grootste vakantieplaatsen van Cyprus. Ayia Napa biedt alles wat een zonzoeker wenst. Van mooie zandstranden tot alle mogelijkheden van vermaak op de azuurblauwe zee. Ayia Napa is echt een levendige badplaats met een bruisend uitgaansleven. Mocht je nog iets van de cultuur willen proeven dan staat er in het toeristische centrum het 16e eeuwse Byzantijnse klooster. Hier schuifelen de oudere inwoners naar binnen voor een gebed, om de iconen te vereren en een kaars aan te steken. Ook de haven met zijn schilderachtige vissersbootjes geeft nog een authentiek tintje aan deze badplaats.

Na ons bezoek aan het Napa Mermaid hotel zijn we op weg gegaan naar het klooster van Ayia Napa, dat is gelegen in het centrum van het stadje. Na ons bezoek aan het klooster zijn we doorgereden naar het Nissi Beach Resort hier hebben we eerst een heerlijke lunch aangeboden gekregen en na de lunch hebben we een rondleiding door het hotel gekregen.
Na ons bezoek aan het Nissi Beach Resort zijn we vertokken naar de haven van Ayia Napa hier hebben we een korte wandeling gemaakt, aangezien het weer niet meer al te best was. Aan het einde van de middag zijn we weer teruggegaan naar Larnaca en hebben we nog een nachtje in het Louis Princess hotel geslapen. Het diner was deze avond in het hotel. Na het diner nog een afscheidsdrankje gedronken en hierna zijn we naar bed gegaan, want we moesten de volgende dag vroeg op.

Zondag 15 maart
Vroeg op, want we zouden om 07:15 uur vertrekken naar de luchthaven van Larnaca. Om 09:40 zou onze vlucht vertrekken naar Amsterdam. Om 13:20 zijn we geland op de luchthaven Schiphol. Hier hebben we afscheid van elkaar genomen en was deze mooie reis alweer ten einde!

Conclusie: Cyprus is een bijzonder en veelzijdig eiland met een grote variatie aan bezienswaardigheden. Het biedt comfortabele strandhotels gezellige badplaatsen naast ongerepte landstreken en interessante culturele bezienswaardigheden. Er zijn zowel moderne steden als verstilde dorpen en zonnige goudgele stranden, naast koele weelderige begroeide bergen. De geringe afstanden en goede wegen maken het mogelijk optimaal van deze veelzijdigheid te genieten. Cyprus is dus voor diverse doelgroepen geschikt; zon- zee en strandliefhebbers, cultuurliefhebbers, natuurliefhebbers, families met kinderen en stellen.

Voor meer informatie en boekingen neem gerust contact met mij op; remonadewinter@thetravelclub.nl of 06-24704123.

Met reislustige groet,

Remona de Winter
The Travel Club Lopik

The Travel Club gebruikt cookies op haar website. Meer weten? - Sluit deze melding