Carina Breitenstein

Reisadviseur uit Blaricum

06-15632004

Na een perfect nachtvlucht van ruim 9 uur, kwamen we redelijk uitgerust aan in Beijing, de hoofdstad van China. We gingen gelijk door met de bus naar het centrum van de stad, naar het Plein van de Hemelse Vrede (Tiananmen Square). Dit is een ontmoetingsplaats voor de inwoners en vooral bekend van het wereld beroemden portret van Mao wat daar hangt. Op dit plein kunnen 10.000 mensen! Na deze bijzondere plaats zijn we door gelopen naar de Verboden Stad. Deze "stad" staat onder Unesco en hier regeerden eeuwenlang de keizers over China. Ontzettend indrukwekkend en prachtig om te zien. Vol van deze bezichtiging reden we verder naar het volgende gebouw wat onder Unesco staat, de Tempel van de Hemel. Bij deze Tempel kwam de koning maar 2 maal per jaar. De eerste keer om te bidden voor een goede oogst en de tweede maal om te bedanken voor een goede oogst. Het is een prachtige tempel met schitterende Ming architectuur. Na deze volle en lange dag gingen we richting het hotel, waar we uiteraard afsloten met een heerlijke Chinese maaltijd; de eerste oefening met stokjes eten.

Na een goede eerste nacht in China stonden we op tijd op. Want vandaag gaan we naar de Chinese Muur. Niet naar de meest bekende en dus erg drukke plek maar naar een plek waar je op het hoogste punt de muur op kunt, Mutianyu Waal. Dit is 70km ten noorden van Beijing. De Muur heeft een lengte van ruim 6000km en loopt van Shanghaiguan tot Jiaygan. Zo bijzonder om op de Muur te lopen, een enorme ervaring. Vol van deze bijzondere bezienswaardigheid stappen we in onze bus die ons terug brengt naar Beijing om de eeuwenoude Hutongs te bezoeken. Dit zijn oude volkswijken waar de Chinezen al generaties lang op traditionele wijze leven. Aan de buitenkant op de gevel zie je aan het aantal elektriciteitskastjes hoeveel families er in 1 huisje wonen. Wij zijn per riksja door de Hutongs gereden. Hierna hebben we een wandeling gemaakt en een lokale markt bezocht vol kleurrijke groentes en fruit, vlees en vis. In dit gedeelte bevinden zich ook de Klokkentoren en de Trommeltoren. In de laatste woonden wij de trommelsessie bij die 1 maal per dag plaatst vindt. Wij sloten onze wandeling af door de Yandai Byway, een gezellig straatje waar ook veel jeugd komt, en eindigt bij het Lotusmeer. Hier zijn 's zomers talrijke terrasjes te vinden en bootjes gehuurd worden. Na al deze indrukken werd de avond afgesloten met Peking eend op het menu. Zalig, een must als je in Peking bent. Heb je nog energie over dan kun je de avond afsluiten met een Kongfu show. Hier komt dans, zang, licht, kongfu en acrobatiek voorbij.

De volgende dag starten we bij het Zomerpaleis. Deze ligt op 11 km van Beijing. Dit Zomerverblijf is jarenlang het decadente verblijf geweest van de keizerlijke familie. Het is een prachtig waterrijk en bosrijk complex met vele gebouwen, paviljoens en schilderijen. Ook scheen het zonnetje erbij en kon ik me helemaal indenken hoe de keizerrijken familie hier gewoond heeft. Na al dit moois hebben we een heerlijke uitgebreide lunch genuttigd, want om 14.48 uur vertrok onze hogesnelheidstrein naar Xi An. En daar moet je op tijd zijn. Deze reis van 1100km hebben we in 6 uur afgelegd.

Een bijzondere dag voor de boeg, op weg naar het Terracotta Leger, een Unesco wereld wonder. Wat een geweldig gezicht deze 6000 soldaten en strijdwagens. Geen een gezicht is hetzelfde. Zij bewaakten samen met de paarden het verborgen graf van keizer Qin. Dit leger is in 1974 bij toeval ontdekt door boeren. Na dit bijzonder mooie bezoek hadden we een uitgebreide Chinese lunch waarna we terug reden naar de binnenstad van Xi An om heerlijk te wandelen en te winkelen in de Muslim Street, een Oriëntaalse wijk met allemaal gezellige kleine straatjes en een leuke bazaar waar afdingen een must is voor de leukste souvenirs.

Een must volgens velen; fietsen op de stadsmuur van Xi An. Deze muur is in totaal 14 km lang en met allemaal kleine keitjes die niet helemaal recht liggen en daarbij nog een fiets op de maat van een chinees (dus klein) maakte het een hele onderneming. Gelukkig kan je ook een gedeelte van de muur per fiets afleggen. De dimsum lunch was meer dan verdiend. Na de lunch stond de Kalligrafieles op het programma. Deze plek ligt aan het begin van een tuin die bij de kleine Ganzen Pagode hoort. Er werd uitgelegd hoe je het penseel vast moest houden en we deden wat schrijfoefeningen en bezochten daarna het museum. Inmiddels was het de hoogste tijd om ons richting het station te begeven, want de slaaptrein vertrekt om 16.46 uur en we moesten nog  eten inslaan voor de avond en op tijd in de wachtruimte zijn. We verbleven in 4 persoons slaapcouchettes met stapelbedden en dekbedden. Na een redelijke nacht, maar wel heel gezellig met elkaar, reden we om 7.53 uur het station van Shanghai binnen. We hadden er 1400km op zitten.

En dan stap je uit in een moderne wereldstad! Wat onwerkelijk mooi weer. We zijn eerst naar ons hotel gereden om te ontbijten met zijn allen om daarna op pad te gaan met de bus. Onze eerste stop was bij de Jade Buddha Tempel. Want een tempelbezoek hoort er natuurlijk bij en het blijft toch altijd een indrukwekkende beleving. Hierna bracht de bus ons naar de Bund. De koloniale boulevard langs de Huangpu rivier. Wat een skyline! Echt geweldig, helaas was het vandaag bewolkt, maar de foto's liegen er niet om, wat een fantastisch uitzicht. Het overtrof echt al onze verwachtingen. Na deze indruk hebben we een klein stukje door de winkelstraat gelopen, de Nanjing Road. Deze beroemde straat is maar liefst ruim 6 km lang shopping plezier. Na de lunch bracht de bus ons naar het theehuis, Huxing in de oude stad. Daar lieten ze zien hoe de thee in China bereid wordt en proefden wij verschillende soorten thee. Rond het theehuis waren ook weer diversen winkeltjes, kraampjes en een mooie tuin om rond te dwalen. Na het diner stond om 19.30 uur de riviercruise op het programma om de fantastische skyline van Shanghai by night te zien. Na deze prachtige tocht werd het voor de meeste van ons toch echt tijd om ons mandje op te zoeken om lekker even bij te slapen, want er staan nog 2 mooie dagen op het programma met veel natuur en authentieke Chinese wijken.

In de ochtend stond een bezoek aan de Shanghai Tower op het programma, het gebouw waar je als mens het hoogste punt ter wereld kan komen. Hoe cool is dat? Binnen no time sta je op de 119de etage op 552mtr hoogte. En wat een uitzicht heb je dan. Dat is echt met geen pen te beschrijven. Kippenvel. En totaal niet in eng, je hebt eigenlijk niet door dat je zo hoog staat. Na de skyline van Shanghai achter ons te hebben gelaten reden we met onze bus, gids en geweldige reisleider Tullio naar het waterdorp, Wuzhen. Wat een enorm verschil met de wereldstad Shanghai. Wuzhen is het best bewaarde waterdorp van de Yangtze delta. We gaan eerst naar het gerestaureerde deel en later in de middag naar het authentieke deel waar ons hotel gelegen is. We dwalen heerlijk door de kleine straatjes via bruggetjes en leuke huisjes. We bezoeken een batik museumpje en proeven rijstwijn bij een kleine zelfstandige. Echt een heel idyllisch dorp. Met zijn vieren hebben we daar een boottochtje gemaakt, echt heel leuk om te doen. Einde van de middag gaan we naar ons hotel wat prachtig gelegen is aan een van de kanalen. Gewoon schitterend. ' s avonds branden overal de lampions en waanden we onszelf terug in de Chinese geschiedenis die onze gids zo mooi en duidelijk verteld tijdens de busritten door. Na een heerlijke nacht in een prachtige kamer met een heus hemelbed verlaten we na het ontbijt dit prachtige waterdorp om verder te reizen naar de laatste stop, Hangzhou.

Deze stad is ook weer heel groot maar heeft een mooi meer, het Westmeer. Wij gingen met onze groep met een bootje het meer op, schitterend! Echt een oase van rust. Dat werd later wel anders toen we ook een stukje van dit mooie gebied per fiets gingen verkennen. Een bel was dan ook geen overbodige luxe in deze drukte. Na deze inspanning hadden we onze laatste lunch met elkaar om met een volle buik nog even door Lily Street te lopen voor de laatste souvenirs. We bezochten een traditioneel medicijnmuseum waar alleen natuurlijke medicijnen te verkrijgen zijn. Ons hotel lang vlakbij het meer, de winkels en restaurantjes. Ons laatste gezamenlijke diner hadden we in een trendy restaurant waar we plaats namen achter de hotpot. Dit is een soort fondue maar dan maak je eerst bouillon met groente. Zalig en een gezellige afsluiting van mijn geweldige reis door China! De vlucht terug was vanuit Hangzhou. Dit hield in 12 uur vliegen, we vertrokken om 13.00 uur met de Dreamliner van de KLM, heerlijk in de Businessclass, en daardoor heerlijk uitgerust bij aankomst op Schiphol.

The Travel Club gebruikt cookies op haar website. Meer weten? - Sluit deze melding