Annemarie Wiering-Somers

Reisadviseur uit Hoogkarspel

0228-324763 / 06-18863716

Brazilië, het grootste land van Zuid-Amerika is een fantastische reiservaring. Naast de bruisende steden Rio de Janeiro en Brasilia is het contrast met de pure natuur van de Pantanal een onwijs gave belevenis.

Lees hieronder het reisverslag van Annemarie Wiering-Somers naar Brazilië van 17 tot 26 september 2015

The Travel Club Annemarie Wiering in Brazilië

Dromen werden werkelijkheid. Samen met 8 andere reisagenten werd ik uitgenodigd door Braziltours om mee te gaan naar het  4e grootste land ter wereld en het grootste land van Zuid-Amerika: Brazilië. Eindelijk kon ik het trotse land van mijn oom zien en waar de Carnaval, de Samba, de voetbalgekte, de bijzondere gastvrijheid en de puurheid van de natuur nog echt zijn. Ik was reuze benieuwd of wij deze jaquar die een klant van mij onlangs spotte in de Pantanal ook echt in werkelijkheid zouden zien.

Jaquar in Pantanal van klanten van Annemarie Wiering 2015

We vlogen met TAP airways via Lissabon naar Rio de Janeiro. Een prima vlucht.

In Rio de Janeiro aangekomen werden we gastvrij ontvangen door een hostess die ons per transferbus naar ons hotel bracht en ondertussen alle highlights wilde vertellen over deze bruisende stad. Met zijn 11 miljoen inwoners kun je gemakkelijk verdwalen in deze wereldstad.

Ons hotel in Rio lag op slechts een paar honderd meter afstand van het wereldberoemde Copacabana- strand. Heerlijk om een dag op het strand te liggen en ondertussen te kijken naar de  vriendelijke Cariocas die vooral gezien willen worden. Een absolute  aanrader om de stad te ontdekken is een fietstocht o.l.v. Nederlandse begeleiding door de stad, langs de stranden Copacabana en Ipanema en het binnenmeer Lago de Freitas. Je leert de stad op een andere manier verkennen en je bent meteen thuis in deze bruisende stad. Ik heb me geen moment onveilig gevoeld. Ik Wij hadden slechts 1 dag in Rio de Janeiro. Uiteraard hebben we een bezoek gebracht aan de beroemde Corcovado berg, met bovenop het immens grote Christusbeeld.  We hadden geluk de zon scheen waardoor we een prachtig uitzicht over de hele stad Rio hadden. Het absolute hoogtepunt van de dag vond  ik de rondleiding door de Favela ( sloppenwijk) van Rio de Janeiro waarbij we na het klimmen en slenteren door de nauwe steegje gingen lunchen in Comida Caseiro, het restaurant van deze favela. Geraakt werd ik door de immense gastvrijheid en het adembenemende uitzicht over de stad Rio de Janeiro.

The Travel Club Annemarie Wiering in Rio 2015

Jammer dat we deze swingende stad na 2 dagen alweer moesten verlaten. Ik had nog zo graag een samba gedanst in de uitgaanswijk Lapa. In de namiddag vlogen we met TAM Airlines naar de toegangspoort van de Zuid Pananal, (Mato Grosso do Sul) Campo Grande. Hier zat ik op korte afstand van mijn oom. Haha kort voor Braziliaanse begrippen. Het was evengoed nog van Noord naar Zuid-Nederland. We bleven die nacht in Campo Grande  in het nieuwe 5-sterren hotel Deville en kregen die avond alle informatie om ons voor te bereiden op de komende dagen. Overnachten in de Pantal is vaak in eenvoudige paradores.

De volgende dag bezochten we eerst het nog te openen aquarium. We waren de eerste buitenlandse bezoekers van dit zoetwateraquarium dat de attractie van de komende jaren moet gaan worden. Daarna gingen we via de bekende verkeersader de BR163 naar Rio Verde.Hier gingen we eerst een eco-wandeling door de omgeving  maken. Prachtig vond ik de watervallen en de rivier. Na een heerlijke duik in het water was het tijd voor een verrassende avond met live-muziek en dronken we een heerlijk glas Caipirinha.

Op 20 september vertrokken we vroeg naar Coxim. Hier stapten we in bootje om een gedeelte van de missionarissenroute te varen over de snelstromende rivier Rio Coxim. Bijzonder dat mijn oom waarschijnlijk ook deze Rota das Moncoes heeft gevaren vroeger. We zagen door de dichte bossen veel dieren zoals de otters, ara’s, ibissen, toekans en jabiru's.

boottocht Rio Coxim The Travel Club Annemarie Wiering 2015

The Travel Club Annemarie Wiering Jabiru

Onderweg koelden we af bij een waterval en gingen we lunchen bij een vissershutje. Met mijn Spaans lukt het mij redelijk een gesprek aan te gaan met de vissersvrouw. ’s Avonds hadden we een barbecue met uitzicht op de rivier in het stadje Coxim. Het is een waterparadijs voor vissers. Je vindt hier pintado’s, pacú’s, dourados, jaú en piraputanga.

The Travel Club Annemarie Wiering in Coxim Brazilië

Weer een hoogtepunt is er de volgende dag. Per 4 X 4 Pick up trucks gingen we op safari door de Paiaguás Pantanal. Het gebied tussen de rivieren Sao Lorenco, Taquari en Itiquira. We reden door de vele fazenda’s, grote weilanden met onwijs veel koeien en struisvogels en hadden en een ontmoeting met echte cowboys. Naast de ontelbare koeien zagen we  reuzenmiereneters, neusberen, herten, gordeldieren, wilde paarden en vele roof- en watervogels en uiteraard kaaimannen. Voor het eerst van mijn leven zag ik Capibara’s ( het grootste knaagdier te wereld) dat alleen in Zuid Amerika in het wild rondloopt en de Jabiru, de ooivaarsvogel, het symbool van de Pantanal.

Capibara's Pantanal Annemarie Wiering 2015

Pantanal per 4 x 4 The Travel Club Annemarie Wiering 2015

Kaaimannen Pantanal 2015 met Annemarie Wiering

Op 22 september gingen we naar de Temple of the Pillars bij Alcinópolis  een bergachtig gebied met een grote geologische en archeologische waarde vanwege de vele rotstekeningen. Als een echte archeoloog probeerde ik de symbolen te ontcijferen.

Bijzonder vond ik ook het Taquari River State Park, waar we intens genoten hebben van de prachtige uitzichten en onbeschrijflijk mooie zonsondergang in een uitgestrekt Canyon landschap Tip: smeer je hier wel goed in met muggenspul.

The Travel Club Annemarie Wiering Canyons Brazilie

Hierna vervolgden wij onze route naar het plaatsje Costa Rica, oftewel rijke kust. Bijzonder dat ik nu zowel in de plaats #Costa Rica als het land #Costa Rica (in 2013)  ben geweest en verrassend dat beiden sportieve activiteiten in de natuur hebben.

Een absolute aanrader voor de actievelingen en natuurfreaks is Municipal Salto do Sucurío Nationaal Park met een prachtig regenwoud, waar je kunt zwemmen, raften en ziplinen. Wat heb ik hier intens genoten van het ziplinen over het regenwoud en de wandeling naar de prachtige watervallen van Salto di Sucurío.

The Travel Club Annemarie Wiering in Brazilië aan het ziplinen

EMAS Nationaal Park is één van de parken waar men de mogelijkheid heeft om een jaguar in het wild tegen te komen. Helaas hebben wij er geen gezien, maar wel vele prachtige vogels, tapirs, blauw gele ara’s en toekans. Geweldig was het zien van de blauwgele ara’s bij het tubing over de wildwaterrivier!

Tubing In Emas NP met The Travel Club Annemarie Wiering

Een paradijs voor vogelspotters. Bijzonder vond ik de overnachting en het heerlijke eten in de authentieke pousada midden in de natuur. ’s Avonds gingen we nog een avondsafari maken om wild te spotten en de glinsteringen van de termietheuvels te kunnen zien.

Safari in Emas NP Brazilië 2015 The Travel Club Annemarie Wiering

Toekans in Emas NP in Brazilie TTC Annemarie Wiering

Al vroeg in de ochtend werd ik wakker geschud door het geluid van de vogels in het Emas National Park. In de ochtendstond  sloop ik zachtjes naar buiten om lekker van dit geluid te kunnen genieten. Haha in Costa Rica deed ik hetzelfde, maar toen met brulapen. Na deze ochtendbreak dook ik nog een uurtje in bed om na te genieten van deze natuurgeluiden. Vanavond zouden we immers alweer in de drukte van de stad Brasilia zitten.

Vanuit de kleine luchthaven Rio Verde vlogen we met Azul Airlines via Sao Paulo naar de futuristische hoofdstad Brasilia. Gelukkig hadden we het uur tijdsverschil ingepland in ons reisschema zodat we de vlucht niet misten. Ik zat niet echt op Brasilia te wachten, maar was mede door onze enthousiaste gids Maria aangenaam verrast door deze stad. Wat een groene en overzichtelijke stad! Sinds 1960 de hoofdstad van Brazilië, die niet voor niets op de werelderfgoedlijst van UNESCO staat. Er staan imposante bouwwerken,ontworpen door de beroemde architect Oscar Niemeyer. Oftewel: een echte must voor architecten.Tip: ga ook eens lunchen samen met de locals onder de groene bomen midden in de stad.

The Travel Club Annemarie Wiering ara's Brazilië

Brazilië is veel meer dan alleen het Carnaval van Rio, de mooie witte stranden van Copacabana, de watervallen, de Amazone of  de Pantanal. De mensen zijn erg gastvrij, maar spreken alleen Portugees waardoor ik absoluut  iedereen adviseer om een georganiseerde reis te kiezen. De afstanden zijn enorm en moeilijk in te schatten. Bovendien weten de locale gidsen vaak de mooiste plekjes en willen niets liever dan u laten genieten van de cultuur, de natuur en de meest idyllische plekjes van het land.

Gidsen Rio Coxim en Annemarie Wiering

Ben jij net als ik ook zo enthousiast geworden naar het land van de carnaval, de samba, de voetbal, de olympische Spelen en wil jij ook kennis maken met de gastvrije bevolking en capibara’s, de toekans, de ara’s, de jaquars spotten in de Pantanal? Neem dan contact op met #reisannemarie. Stuur een mail naar annemarie.wiering@thetravelclub.nl of bel 0228-324763 of 06-18863716. Bem Vindo.

The Travel Club Annemarie Wiering in Coxim Brazilië

The Travel Club gebruikt cookies op haar website. Meer weten? - Sluit deze melding