Addy van Doorn

Reisadviseur uit Grave

06-44780760 / 0486-475547

Samen met 10 collega's ben ik uitgenodigd door de touroperator Yaxa om de bestemming SURINAME te ontdekken:

12 dagen lang verbleven we in Suriname; een mengeling van Cultuur & Natuur - Hindoestanen - Javanen - Marons - Chinezen naast elkaar. Suriname is snel aan het veranderen de laatste jaren. De laatste jaren zijn er veel nieuwe hotels gebouwd van eenvoudig tot luxe en veel historische panden hebben een forse opknapbeurt gehad.
Suriname na negen uur vliegen zijn we er!
Hotel Eco Inn is ons eerste onderkomen in onze rondreis; de volgende ochtend staat een stadstour door Parimaribo op het programma, onze eerste kennismaking met Suriname! Tijdens deze wandeltocht werden de hoogtepunten bezocht; de Kathedraal, de moskee, de synagoge, de markt en uiteraard kan Fort Zeelandia niet ontbreken.
De volgende ochtend vertrekken we vroeg naar Albina, aan de oostgrens van Suriname. Hier stappen we over in de traditionele Korjaal en gaat de tocht verder over water naar de plaats Galibi. Hier volgde een bijzondere ontmoeting met de reuzenschilpad. Van februari tot julit legt dit indrukwekkende dier haar eieren op het strand bij Galibi, wat een UNIEKE ervaring om dit met eigen ogen te aanschouwen.
Op de tweede dag van de tour, kwamen we in Frans Guyana aan, voor een bezoek aan de Franse Strafgevangenis St. Laurent, waar de beroemde gevangene Papillon vast heeft gezeten. Na de lunch ging de reis terug naar Parimaribo; hotel Krasnapolsky
De volgende bestemming was de jungle; Eerst naar Berg en Dal; een groot contrast; van stad naar Amazone, een veelzijdig resort waar verschillende commicieel ingezette activiteiten te beoefenen zijn, zelf ben ik met de zippliners meegeweest; Wauw die ervaring zal ik van mijn levensdagen niet meer vergeten; Ik heb geziplint over de Suriname rivier!
Toch gingen we nog verder de binnenlanden in, met een rit van drie uur werd in Atjonie de bus verruild voor een open korjaal. Deze boottocht brengt ons langs het mooiste - puurste schoon aan de Suriname rivier: waanzinnig mooi, de stroomversnellingen - de rotspartijen - de wasvrouwen - kinderen; Na 2.5 uur varen komen we aan op onze bestemming Danpaati river Lodge. Hier maken we kennis met de Saramaccaanse cultuur en maken we een dorps- en boswandeling.
Na een heerlijke relaxt verblijf moeten we uiteindelijk toch weer terug; Overbridge een aangelegd park aan de Suriname rivier, van hieruit hebben we de Jodensavanne bezocht, de geschiedenis is ook hier heftig vertegenwoordigd; waar niet in Suriname de slavernij heeft een diepe wond achtergelaten.
Nog nagenietend van de binnenlanden van Suriname keren we dan toch weer terug in Parimaribo; Hotel Tropicana de luxe van dit hotel is eigenlijk te groot contrast na de faciliteiten van Danpaati, maar we genieten er heel erg van!
De ochtend van ons vertrek staat onze laatste excursie alweer op het programma, een fietstocht door Commewijne; op weg hiernaar toe tellen we met z'n allen hoe vaak we in de boot hebben gezeten en komen op een totaal van 21 x, met alle korte uitstapjes erbij gerekend, de ene tocht nog mooier dan de ander, dubbel en dwars alles waard geweest.
Wat een waanzinnige bestemming!

The Travel Club gebruikt cookies op haar website. Meer weten? - Sluit deze melding